هم پوشانی نقد و امر زیباشناختی در هنر
نویسندگان
چکیده
زیباشناسی مدرن در مقولههای زیبایی و معنا حساب خود را از زیباشناسی کلاسیک جدا کرده و تجربههای زیباشناختی جدیدی را شکل داده است. دیگر از نگرش انسان به ایستایی و ثبات جهان، حتی در حوزهی تفسیر و نقد، اثری نیست. وقتی کاری، مدرن یا پستمدرن توصیف میشود، با الزام به درک نوعی پیچیدگی، کار نقد پویاتر و دشوارتر از همیشه خواهد شد. با وجود همپوشانی نقد و امر زیباشناختی، دشواریِ تعریف و تشخیص هنر مدرن و پستمدرن، و دشواریِ معنا کردنِ معنا مسئله میشود. وقتی نه معنایی هست (مثل ادبیات ابسورد)، و نه حتی فرمی تازه (مثل آماده- ساختهای دوشان و وارهول) باید تجربه و لذت زیباشناختی را وسعت بخشید. ازاینرو، دقت در کاربرد اصطلاحات و واژههایی از قبیل معنا، تجربه و واکنش زیباشناختی برای نظم و انضباط بخشیدن به فرایند نقد لازم است. در هنری که خود نوعی نقد فرهنگی است، نقش منتقدان در برقراری ارتباط میان سوژه و ابژه زیباشناختی که شرط اساسی لذتبخشی است، مهمتر از پیش است. از قرن هجدهم که مفهوم ادراک هنر و تجربه زیباشناختی با یکدیگر همپوشانی داشتهاند، با وجود تمرکز بر اثر همچنان نوعی سوبژکتیویسم بر تمام نقدها ناظر است. در این نوشتار نسبت تجربههای زیباشناختی جدید با نقد نو بیان میشود.
منابع مشابه
«هنر» و «حقیقت» در نظریة زیباشناختی آدورنو
باور "آدورنو" به نقشهایی که هنر میتواند در بسترهای مختلف زندگی انسان ایفا کند، متفاوت از جزماندیشیهایی است که فرهنگ و فلسفة سنتی تاکنون آن را بهمثابه کارکردهایی برای هنر در نظر گرفته است. به اعتقاد آدورنو، مهمترین کارکرد و نقشی که هنر میتواند داشته باشد، کارکرد «انتقادی» و نقش «رهاییبخشی» آن در راستای تحلیل و نقد ساختارهای سلطه و سرکوب است. از همینرو، باور او به نظریة انتقادیِ هنر دربار...
متن کاملمبانی و آثار منع هم پوشانی تعهدات بیمه های اجتماعی
بیمه اجتماعی، به عنوان مولود تحولات اقتصادی و اجتماعی اروپای قرن نوزدهم، قریب پنجاه سال است که به کشور ما نیز راه یافته و تبعاً مقررات حاکم بر آن را نیز با خود به همراه آورده است. آفت این قبیل مقررات که خاستگاه بومی ندارند، فقدان آگاهی کافی به مبانی و عدم تلاش وافی برای کشف آن است. در این میان، حقوق تامین اجتماعی به دلیل دارا نبودن جایگاه مناسب در دانشکده های حقوق مورد غفلت بیشتری واقع شده است. ...
متن کاملجایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن
میکل دوفرن، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، در رشتهای از آثار خویش، به ویژه مهمترین اثرش به نام پدیدارشناسی تجربه زیباییشناسانه، توصیفی منظومهوار از تجربه زیباییشناسانه به دست داده است. این مقاله جهتگیریای را بررسی میکند که به نظر میرسد مبنای پدیدارشناسی هنر او را تشکیل میدهد، و آن بر صدر نشاندن معنای اصیل و آغازین واژه استتیک/ زیباییشناسی، یعنی ادراک حسی (aisthesis) به عنوان اصل لاینفک...
متن کاملگذار زیباشناسی از امر زیبا به ورطه مفاهیم زیباشناختی
فرانک سیبلی کیی از برجستهترین و تأثیرگذارترین زیباشناسان قرن بیستم در حوزه فلسفه و زیباشناسی تحلیلی است. وی برای نخستین بار مسأله مفاهیم زیباشناختی را مطرح میکند و با مقالات درخشان و تاثیرگذار خود جایگاه این بحث را به عنوان یکی از موضوعات اصلی که زیباشناسی باید به آن بپردازد تثبیت میکند. این مقاله به معرفی و تحلیل مفاهیم زیباشناختی از دیدگاه فرانک سیبلی میپردازد. در این راستا نگارنده ابتدا ...
متن کاملنقد زیباشناختی شعر سادهنویسی (سهل و ممتنع)
جریان سادهنویسی در شعر دهه 1380 واکنشی بود در برابر جریان شعری دهه 1370 که به پیچیدگی، دشواری و مخاطبزدایی دامن میزد؛ از این رو شاعران این جریان در جهت جذب مخاطب بیشتر شعر را از هر گونه پیچیدگی دور میدارند. در این مقاله به بررسی این جریان شعری با دو رویکرد ساختاری و محتوایی پرداخته شده است. نتیجه آنکه این جریان شعری از وجوه زیباشناختی شعر به دور است و هرچند سعی در جذب مخاطب دارد ولی مخاطب گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 20
شماره 1 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023